Cookies hjælper os med at levere vores tjenester. Ved at bruge dette websted accepterer du brugen af cookies. Vi gemmer ikke nogen personlige oplysninger. Få mere at vide.

Medier / Applikationsnyheder / Atlas Copcos minetruck MT6020 bliver ved med at slå de eksisterende produktivitetsrekorder

Atlas Copcos minetruck MT6020 bliver ved med at slå de eksisterende produktivitetsrekorder

2011-12-07

Transportudgifterne udgør et af de mest kritiske punkter på mineselskabernes balance, men Atlas Copcos minetruck MT6020 skiller sig ud som vinderen med hensyn til produktivitet.

Minetruck MT6020

Atlas Copcos minetruck MT6020 kombinerer den kraft og styrke, der er nødvendig til transport i stor målestok og er samtidig tilstrækkeligt kompakt og robust til at klare udfordringerne på ramperne i underjordiske miner over hele verden.


En effektiv transport er en hård nød at knække inden for underjordisk minedrift. Lastbilerne skal være tilstrækkeligt kraftige til at transportere tunge læs i lang tid og ofte over lange afstande, og samtidige skal de være kompakte og robuste for at kunne klare de mest udfordrende ramper.
 
Atlas Copcos minetruck MT6020 opfylder kravene på begge punkter og bliver ved med at slå alle rekorder med hensyn til produktivitet og omkostningseffektivitet.
 
Denne succes skyldes først og fremmest køretøjets nyttelast på 60 ton, den enkle service og det ergonomiske førerhus, som er blevet udstyret med en ekstra stærk og yderst holdbar skal, der vejer cirka 1,5 ton.
 
Minetruck MT6020 blev lanceret i 2008 og har givet minerne en enestående mulighed for at øge deres tonnagekilometer per time (tkm/t) og samtidig opnå omkostningsbesparelser, idet den reducerer størrelsen af deres vognpark.
 
Kunderne forstod meget hurtigt at udnytte disse fordele, især i Australien, hvor entreprenørerne inden for minedrift ACM (Australian Contract Mining) for nylig fik leveret landets minetruck MT6020 nummer 100. “Vi har udvidet vores vognpark med Atlas Copcos Minetruck MT6020 lastbiler, da den i dag er langt den mest produktive lastbil til underjordisk brug,” siger Brian Rodan, administrerende direktør for ACM.
 
Stuart Tonkin, Chief Operating Officer hos Barminco, der driver den største vognpark af MT6020 i Australien og Afrika, har også bemærket betydelige fordele. Han siger: "Ved at reducere vognparkens størrelse og vognparkens energiforbrug bliver det muligt at opnå omkostningsbesparelser, hvilket er vigtigt på de aktuelle markeder. Minetruck MT6020 er endnu et trin i udviklingen af den leddelte lastbil til underjordisk brug, og branchen har taget den til sig."
 
 
Atlas Copco bekræfter lastbilens fortsatte succes i Australien og siger, at dens pålidelighed og præstation har gjort 60-tonneren til den førende truck i sin klasse.
 
Business Line Manager Matt Cobham forklarer: "Vi har solgt 60-tonnere til både entreprenører og miner i lige stort antal, og vi tror, at minetruck MT6020 i dag er det indlysende valg. Der vil blive leveret tres lastbiler til australske kunder i løbet af 2011, og mere end halvdelen af disse vil erstatte andre lastbiler på mineområderne. 
 
"Vi har også opgraderet hele drivtoget efter den oprindelige Minetruck MT5000 – aksler, dropbox, upbox, transmission og motor. Vores ældste minetruck MT6020, som kører i Stawell Gold Mines i Victoria, har til dato opnået mere end 25.000 timer og er stadig i fuld vigør."
 
Med en transporttid på 11 km/t på en rampe med en 15 procents hældning - et typisk scenarie for en stor underjordisk mine - anses minetruck MT6020 for at være lige så hurtig som lastbiler med mindre nyttelast, men leverer samtidig en 20 procent større tonnage. Og til trods for kapaciteten på 60 ton kræver den ikke større udgravningsdimensioner.
 
Blandt de planlagte opgraderinger for 2012 vil være installationen af en Cummins Tier 2 motor, der medfører ekstremt lave emissioner, samt en betragtelig støjreduktion. I henhold til Matt Cobham vil denne opgradering være endnu mere betydningsfuld, da de større underjordiske miner går dybere og kæmper med effektiv ventilation og øgede energiomkostninger.
 
Minetruck MT6020 fremstilles i Kvarntorp, Sverige.

 
Minetruck MT6020 kort fortalt:
  • Nyttelast: 60 ton
  • Længde: 11.227 mm. Bredde: 3.440 mm. Højde: 3.170 til 3.470 mm
  • Dækstørrelse: 35/65R33
  • Motor: Cummins QSK 19-C760 hk
  • Ophængt foraksel
  • Maksimal hastighed (ved fuld last): 36 km/t
  • Maksimalt drejningsmoment ved 1 300 o/min.: 3 084 Nm
  • Førerhus med klimaanlæg
  • Brændstoftankens kapacitet: 844 liter
  • Brændstofforbrug: 67 liter /t
  • ISO ROPS/FOPS certificering
  • Drejeradius: 44° 
Der findes yderligere oplysninger og tekniske specifikationer på dette link:
http://www.atlascopco.com.au/auus/products/navigationbyproduct/ProductGroup.aspx?id=1401362
 

For yderligere oplysninger kontakt:

Atlas CopcoUnderground Rock Excavation (stenudgravning under jorden) er en afdeling inden for Atlas Copcos Business Area for bjerg- og mineteknik. Afdelingen udvikler, fremstiller og markedsfører et bredt udvalg af tunnel- og mineudstyr til forskellige underjordiske formål over hele verden. Afdelingen har stort fokus på innovativt produktdesign og eftermarkeds-supportsystemer, hvilket giver yderligere kundeværdi. Afdelingens hovedkontor og hovedproduktionscenteret findes i Örebro, Sverige.